Η κολοκύθα, για πολλές χώρες των Ηνωμένων Πολιτειών, συνιστά το σήμα κατατεθέν του Ηalloween. Στην Ελλάδα, αναγνωρίζεται κυρίως για τις γαστρονομικές της ιδιότητες, αφού η νόστιμη σάρκα της μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε γλυκιές και αλμυρές παρασκευές με πρώτη και καλύτερη την αγαπημένη μας…κολοκυθόπιτα!

Η ιστορία της γλυκιά κολοκύθας ξεκίνησε πριν από χιλιάδες χρόνια, στη Βόρεια Αμερική και ειδικότερα, στο Μεξικό και τις Άνδεις. Η πρώτη χρήση της ήταν για τη δημιουργία…χαλιών. Πραγματικά, όσο απίστευτο και αν ακούγεται, οι ιθαγενείς των περιοχών συνήθιζαν να κόβουν τη φλούδα της κολοκύθας σε φέτες και στη συνέχεια,  τις αποξήραιναν και τις έπλεκαν χαλιά.

Βέβαια, ένα τέτοιο λαχανικό δεν θα μπορούσε να μην συμπεριλαμβανόταν και στη διατροφή τους. Η ψητή κολοκύθα γεμιστή με μέλι και γάλα, ήταν ήταν μία δημοφιλής παρασκευή του τόπου τους, όπως επίσης και οι ψητές λωρίδες κολοκύθας.

Εικάζεται πως, στην Ευρώπη και τις υπόλοιπες χώρες του κόσμου εισήχθη μεταξύ του 15ου και 16ου αιώνα μέσω Ασιατών καλλιεργητών. Από τότε μέχρι και σήμερα, η δημοτικότητα της κολοκύθας συνεχώς αυξάνεται.

Αυτό δεν οφείλεται μόνο στις αμέτρητες γαστρονομικές και διακοσμητικές της χρήσεις, αλλά και στο γεγονός ότι έρχονται στο φως ολοένα και περισσότερα στοιχεία, σχετικά με τα θρεπτικά συστατικά που περιέχονται στο λαχανικό.

Διατροφική αξία

Περίπου 250 γραμμάρια μαγειρεμένη κολοκύθα περιέχει:

  • Θερμίδες: 49 Kcal
  • Λιπαρά οξέα: 0,2 gr
  • Πρωτεΐνες: 2 gr
  • Υδατάνθρακες: 12 gr
  • Φυτικές ίνες: 3 gr
  • Βιταμίνη Α: 245%
  • Βιταμίνη Β2: 11%
  • Βιταμίνη C: 19%
  • Βιταμίνη Ε: 10%
  • Κάλιο: 16%
  • Χαλκό: 11%
  • Μαγγάνιο: 11%
  • Σίδηρο: 8%

*Το ποσοστό επί τοις εκατό (%) που συνοδεύει τα θρεπτικά συστατικά, υποδηλώνει το ποσοστό της Ημερήσιας Συνιστώμενης Πρόσληψης.

Η κολοκύθα περιέχει επίσης, μικρές ποσότητες μαγνησίου, φωσφόρου, ψευδαργύρου και ορισμένες βιταμίνες του συμπλέγματος Β.

Οφέλη

Η κολοκύθα έχει ένα λαμπερό κίτρινο-πορτοκαλί χρώμα που φανερώνει την υψηλή περιεκτικότητα της σε καροτενοειδή μεταξύ των οποίων και η β-καροτίνη.

Ουσιαστικά, πρόκειται για μία προβιταμίνη, η οποία μόλις εισέλθει στον οργανισμό μετατρέπεται σε ισχυρή αντιοξειδωτική βιταμίνη, τη βιταμίνη Α.

Η βιταμίνη Α διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στη διατήρηση της υγείας μας, αφού συνδέεται στενά με την προστασία του οργανισμού από διάφορες μορφές καρκίνου, το άσθμα και τις καρδιακές παθήσεις, ενώ προάγει και την υγεία του δέρματος, των μαλλιών και των ματιών.

Βιταμίνη Α, Τροφές με υψηλή περιεκτικότητα

Άλλα θρεπτικά συστατικά που υπάρχουν στην κολοκύθα και βοηθούν στη διατήρηση της ευρωστίας μας είναι οι φυτικές ίνες, το κάλιο, ο σίδηρος και οι βιταμίνες Ε και C.

Οι φυτικές ίνες εκτός από την ικανότητα τους να βελτιώνουν τη λειτουργία του πεπτικού συστήματος, μπορούν να βοηθήσουν στην εξισορρόπηση των τιμών της γλυκόζης στο αίμα, μειώνοντας σημαντικά τον κίνδυνο ανάπτυξης διαβήτη τύπου 2.

 Φυτικές ίνες για την υγεία και τη σιλουέτα μας

Τα πολύτιμα μέταλλα και οι βιταμίνες έχουν ως κύριο ρόλο την ενδυνάμωση του ανοσοποιητικού, την διατήρηση της οστικής πυκνότητας, την τόνωση του κυκλοφορικού, την εξουδετέρωση των ελεύθερων ριζών, τη προστασία των γνωστικών λειτουργιών και την προστασία της καρδιάς και των αιμοφόρων αγγείων.

Πως καθαρίζουμε την κολοκύθα

Όπως καθαρίζουμε το πεπόνι μπορούμε να καθαρίσουμε και την κολοκύθα. Παίρνουμε ένα κοφτερό μαχαίρι, κόβουμε σε φέτες και στη συνέχεια, αφαιρούμε του σπόρους.

Επειδή η φλούδα δεν καθαρίζεται εύκολα, μπορούμε αφού την κόψουμε σε φέτες και απομακρύνουμε τα σπόρια, να την ψήσουμε για μερικά λεπτά στο φούρνο μαζί με λίγο αλάτι. Με αυτόν τον τρόπο η κολοκύθα θα μαλακώσει και θα καθαριστεί με ευκολία.

Η κολοκύθα μπορεί να γίνει ψητή, τηγανιτή ή βραστή.

Τρόποι να καταναλώσουμε την κολοκύθα

Η κολοκύθα είναι μία νόστιμη και θρεπτική τροφή που μπορούμε να την καταναλώσουμε με πολλούς τρόπους.

Η γλυκιά γεύση της, την καθιστά ένα δημοφιλές συστατικό σε πιάτα όπως κρέμες, πίτες και τηγανίτες. Επιπλέον, ταιριάζει πολύ σε αλμυρά πιάτα όπως ψητά ή βραστά λαχανικά, σούπες, ριζότο, ομελέτες και τυροπιτάκια, ενώ συνιστά και ένα εξαιρετικό συνοδευτικό πουλερικών και κρεάτων.

Για να απογειώσουμε την γεύση της κολοκύθας μπορούμε να τη συνδυάσουμε με μπαχαρικά όπως κάρυ, κανέλα, μοσχοκάρυδο ή κύμινο.

Άλλα συστατικά που «δένουν» με την κολοκύθα είναι το τζίντζερ, ο δυόσμος, ο άνηθος, ο μαϊντανός και οι σταφίδες. Επίσης, μπορούμε να τη συνδυάσουμε με τυριά όπως το μανούρι και το ανθότυρο.