Ο κολοκυθόσπορος ή πασατέμπος, είναι ο αγαπημένος ξηρός καρπός μικρών και μεγάλων, που μας έχει συντροφεύσει πολλά βράδια σε προβολές ταινιών.

Την κολοκύθα πολλοί την έχουμε συνδυάσει με τη σταχτοπούτα και το Halloween. Η κολοκυθιά είναι ένα αναρριχώμενο φυτό που ευδοκίμησε για πρώτη φορά πριν από χιλιάδες χρόνια σε περιοχές του Μεξικού.

Μπορεί η σάρκα του καρπού της να είναι ιδιαίτερα δημοφιλές συστατικό σε αλμυρές και γλυκές παρασκευές, ωστόσο ο πραγματικός διατροφικός θησαυρός βρίσκεται στο εσωτερικό της και συγκεκριμένα στους σπόρους της.

Όταν αναφερόμαστε στον σπόρο της εννοούμε τον γνωστό μας κολοκυθόσπορος ή πασατέμπο και θα λέγαμε πως πρόκειται για μία βόμβα θρεπτικών συστατικών. Αυτό το είχαν αντιληφθεί πολύ νωρίς οι πρόγονοι μας, οι οποίοι συνήθιζαν να το χρησιμοποιούν όχι μόνο για να καταπολεμήσουν την πείνα τους, αλλά και για να ενισχύσουν την συνολική υγεία του οργανισμού.

Οι θεραπευτικές ιδιότητες του κολοκυθόσπορου σε συνδυασμό με την μοναδική γεύση και την πληθώρα χρήσης στην γαστρονομία και την παραδοσιακή ιατρική, αποτέλεσαν παράγοντες ώστε η φήμη του να διαδοθεί σε κάθε γωνιά του πλανήτη.

Σήμερα, ο κολοκυθόσπορος είτε είναι ωμός είτε αποξηραμένος, συνιστά ένα νόστιμο σνακ και ταυτόχρονα έναν εξαιρετικό τρόπο να διατηρήσουμε την ευρωστία μας. Για αυτό…μην αργείτε..βάλτε τον άμεσα στις διατροφικές σας επιλογές…οι λόγοι είναι πολλοί και θα τους αναλύσουμε στη συνέχεια!

Διατροφική αξία

Ο κολοκυθόσπορος συνιστά μια βόμβα θρεπτικών συστατικών, σε περίπου 30 γραμμάρια αποξηραμένων σπόρων περιέχονται τα εξής θρεπτικά συστατικά.

  • Θερμίδες: 151 Kcal
  • Υδατάνθρακες: 5 gr
  • Πρωτεΐνες: 7 gr
  • Λιπαρά οξέα: 13 gr
  • Φυτικές ίνες: 1,1 gr
  • Βιταμίνη Β2: 0,1 mg  (5%)*
  • Βιταμίνη Κ: 14,4 μg (18%)*
  • Μαγγάνιο: 0,8 mg (42%)*
  • Μαγνήσιο: 151 mg (37%)*
  • Φώσφορο: 329 mg (33%)*
  • Σίδηρος: 4,2 mg (23%)*
  • Χαλκός: 0,4 mg (19%)*
  • Ψευδάργυρος: 2.1 mg (14%)*
  • Κάλιο: 226 mg (6%)*

Επίσης, περιέχει μικρή ποσότητα φυλλικού οξέος, σεληνιού και βιταμινών Α, Β1 και Β6.

kolokythosporos-pasatempo

Οφέλη

Ο κολοκυθόσπορος ως καλή πηγή θρεπτικών συστατικών συμβάλλει στην ενίσχυση της συνολικής υγείας του οργανισμού.

Ειδικότερα, το μαγνήσιο που υπάρχει στη σύνθεση του βοηθά στην ενδυνάμωση των οστών μειώνοντας σημαντικά τον κίνδυνο εμφάνισης οστεοπόρωσης κυρίως στις γυναίκες, μετά την εμμηνόπαυση. Επιπλέον, το πολύτιμο μέταλλο διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στη διαχείριση σακχάρου στο αίμα, καθώς έχει την ικανότητα να ελέγχει την έκκριση ινσουλίνης.

Η υψηλή περιεκτικότητα σε πολυακόρεστα λιπαρά οξέα συμβάλλει στην βελτίωση της καρδιαγγειακής υγείας. Επιστημονικές μελέτες έχουν αποδείξει πως η τακτική κατανάλωση υγιών λιπαρών οξέων βοηθά στη εξισορρόπηση των τιμών της χοληστερόλης και της αρτηριακής πίεσης. Κάτι που ελαχιστοποιεί τις πιθανότητες δημιουργίας θρομβώσεων, αθηροσκλήρωσης, εγκεφαλικού επεισοδίου και άλλων σοβαρών διαταραχών που σχετίζονται με την καρδιά.

Πολύτιμη είναι επίσης η συμβολή των φυτικών ινών που υπάρχουν στον κολοκυθόσπορο. Όπως έχει αποδειχθεί, οι φυτικές ίνες προάγουν την υγεία του πεπτικού και γαστρεντερικού συστήματος, ενώ βοηθούν και στην απώλεια των περιττών κιλών.

Άλλα οφέλη που προσφέρει η πλούσια σε βιταμίνες, αμινοξέα και αντιοξειδωτικά σύσταση του είναι η ενίσχυση του ανοσοποιητικού. Παράλληλα, βοηθά στην αποτελεσματική καταπολέμηση της αϋπνίας, διατηρεί την υγεία των ματιών και του δέρματος και μειώνει τη φλεγμονή, η οποία συχνά αποτελεί τον πρόδρομο σοβαρών ασθενειών όπως ο καρκίνος κ.α.

Ο κολοκυθόσπορος στην εναλλακτική ιατρική

Όπως πολλά προϊόντα της μάνας γης, έτσι και ο κολοκυθόσπορος έχει χρησιμοποιηθεί ως βασικό συστατικό σε πολλά παραδοσιακά φάρμακα.

Στην πραγματικότητα, εδώ και χιλιάδες χρόνια, οι αυτόχθονες της Βόρειας Αμερικής συνήθιζαν να χρησιμοποιούν τον κολοκυθόσπορο για την απομάκρυνση των τοξινών και παρασίτων από το πεπτικό και γαστρεντερικό σύστημα.

Στην Ιατρική της Αγιουρβέδα εφαρμόζεται ως φυσικό διουρητικό καθώς και ως μέσο προστασίας του ανδρικού αναπαραγωγικού συστήματος.

Στην παραδοσιακή Κινέζικη Ιατρική, ο κολοκυθόσπορος είναι πολύτιμος. Χρησιμοποιείται για την αντιμετώπιση διαφόρων προβλημάτων υγείας. Ορισμένες από αυτές περιλαμβάνουν την ενίσχυση του πεπτικού συστήματος, την πρόληψη των παρασιτικών λοιμώξεων, την ανακούφιση των γαστρεντερικών διαταραχών, την παραγωγή μητρικού γάλακτος κ.α.

Προφυλάξεις – Παρενέργειες

Όπως αναφέραμε, ο κολοκυθόσπορος αποτελεί μία από τις πιο θρεπτικές τροφές. Ωστόσο, η υπερβολική πρόσληψη είναι πολύ πιθανό να προκαλέσει δυσμενείς παρενέργειες όπως δυσκοιλιότητα, αέρια ή φούσκωμα. Επιπλέον, δεδομένης της υψηλής περιεκτικότητας σε θερμίδες, θα μπορούσε να οδηγήσει στην αύξηση του σωματικού βάρους.

Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται στην κατανάλωση του κέλυφους του. Αν και είναι βρώσιμο, εντούτοις είναι δύσπεπτο και ενδέχεται να ερεθίσει το στομάχι και να προκαλέσει πεπτικά προβλήματα.

Κλείνοντας, να προσθέσουμε πως καλό είναι να επιλέγουμε προς κατανάλωση ανάλατους κολοκυθόσπορους. Οι αλατισμένοι ξηροί καρποί διαθέτουν υψηλά ποσοστά νατρίου. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αυξάνεται ο  κίνδυνος καρδιαγγειακών διαταραχών συμπεριλαμβανομένης της υψηλής αρτηριακής πίεσης και της χοληστερόλης.

Μάθετε τα πάντα για τους ξηρούς καρπούς, τους μικροσκοπικούς σπόρους με τεράστια οφέλη